Iets met waterbesparing - Reisverslag uit Somerset West, Zuid-Afrika van Danielle Davelaar - WaarBenJij.nu Iets met waterbesparing - Reisverslag uit Somerset West, Zuid-Afrika van Danielle Davelaar - WaarBenJij.nu

Iets met waterbesparing

Door: Danielle Davelaar

Blijf op de hoogte en volg Danielle

27 Februari 2017 | Zuid-Afrika, Somerset West

Waar je ook bent ter wereld, een meidenavond voor meiden tussen de 14 en 18 jaar is overal ongeveer wel hetzelfde. Eens in de maand is er zo'n meidenavond die uitgaat van de kerk. Aan mijn huisgenootje en mij de eer om het te regelen. We hebben met de meiden (bij ons in het vrijwilligershuis) een film gekeken en vervolgens over het onderwerp doorgepraat. Alle onzekerheden en de druk om 'perfect' te zijn werden besproken. En ja, dan blijkt dat tieners gewoon tieners zijn en dat het niet uitmaakt of je in Nederland woont of in Zuid-Afrika. Tenminste.. Er is één groot verschil. Het was een gemengde groep meisjes. Wit, gekleurd en zwart. De donkere meisjes zijn een stuk geslotener dus dat vraagt om een iets andere aanpak wat betreft het maken van contact. Het blijft iets oppervlakkiger maar we hebben naast de goede gesprekken ook lol gehad. Het is goed en belangrijk voor zulke meiden dat ze een 'veilige plek' hebben waar ze zich uit kunnen spreken maar ook gewoon kunnen ontspannen. Hoe belangrijk dit is kwam ik eigenlijk pas achter toen ik samen met mijn huisgenoot 2 van de meisjes naar huis ging brengen.. Het was inmiddels al laat in de avond en ik was eigenlijk nog nooit eerder 's avonds in een township geweest. Ja, dat is waar zij wonen. Ik kan me niet voorstellen hoe dat moet zijn voor die meiden. Optrekken met 'rijke' meiden, zien hoe het er bij de witte bevolking aan toe gaat, een veilige relaxte avond en dan terug naar huis. Waar het absoluut niet veilig is. Het lijkt wel of de townships 's avonds laat pas echt beginnen te leven. Het is dan ook niet aan te raden om hier als blanke 's avonds laat een kijkje te gaan nemen. Het zat me echt dwars dat we die meisjes daar achter moesten laten. Het zijn zulke leuke meiden. Vol plannen om te gaan studeren en een carriere op te bouwen. Welke kansen gaan ze krijgen?

Bij Choices ben ik ook druk bezig. Naast de counselsessies ben ik bezig met het werken aan de nieuwe site. Ik hoor een aantal van jullie denken; Kan Daan dat? Nee, dat kan Daan niet maar ze kan wel de site iets verbeteren. Die is namelijk de laatste jaren een beetje verwaarloosd. Dit is één van de punten uit mijn verbeterplan: informatie verstrekking. Die is namelijk zeer matig. De meiden worden hier ingelicht door de counselors over de opties en de procedures. Dat is de bedoeling. Het punt is dat Choices grotendeels draait dankzij vrijwilligers. Sommige couselsessies zijn goed en professioneel maar er worden ook steken laten vallen. Ik heb ontzettend veel ideeën om dit (en alle andere punten) te verbeteren en ik moet oppassen dat ik realistisch blijf. Daarbij moet ik mijn plannen en ideeën heel voorzichtig en op een goede manier delen. Je hebt hier te maken met een andere cultuur dus je kan als Nederlandse wel met prachtideeën komen, maar wat weet ik eigenlijk precies van de cultuur hier? Daarom is het belangrijk om goed te blijven samenwerken. Zelfs in een iets wat vastgeroeste organisatie. Komende week heb ik een afspraak met een vrouw die in een plaats verderop een soortgelijke organisatie heeft. Naar het schijnt heeft zij een behoorlijke frisse nieuwe blik en is zij vooruitstrevend. Het is goed om te kunnen brainstormen met iemand die ervaring heeft op dit gebied. Ik ben benieuwd waar het toe gaat leiden.

Ik hoorde net op de radio dat Kaapstad nog 122 dagen drinkwater heeft. Sinds ik hier ben geldt er waterbeperking. Het is hier extreem droog (veel bosbranden ook) en erg, erg warm. Daarbij groeit Kaapstad heel hard en moeten er dus meer mensen voorzien worden van drinkwater. Natuurlijk probeer ik ook mijn steentje bij te dragen door zo weinig mogelijk water te verbruiken. Met de nadruk op probeer. Vorige week had ik een klein probleempje. Ik kreeg na het douchen de kraan niet meer uit. Oeps. Gelukkig zat het hele huis vol omdat er een vergadering aan de gang was. Na zeker 15 min zoeken vonden we de hoofdkraan en stopte het. Ik wil toch nog even benadrukken dat ik verder echt wel mijn best doe om zo bewust mogelijk om te gaan met het schaarse water ;)

  • 28 Februari 2017 - 20:52

    Jannie En Dick.:

    Hoi Daan, Leuk om te lezen waar je zo al mee bezig bent. Ik denk dat jullie daar veel kunnen leren van elkaar. Misschien kun je nog een cursusje techniek doen (kranen sluiten en zo ) is nooit weg. Maar wel blijven douchen hoor is vast wel een beetje zweterig weer daar. Groetjes

  • 04 Maart 2017 - 13:27

    Bea :

    Hoi Daan
    Wat leef jij in een andere wereld,mooi dat je daar zoveel kunt doen,
    Vindt het echt interessant om te lezen,en heel knap van jou hoor ,je kunt je vader
    een keer laten komen die hoeft zich dan niet te vervelen

  • 04 Maart 2017 - 13:32

    Bea:

    Fijn dat je daar zoveel kunt doen ,hoop dat het gauw een keer gaat regenen ,
    Heel veel succes Groetjes Jan en Bea

  • 13 Maart 2017 - 21:50

    Kees En Corrie:

    Hey Daniëlle, Je maakt voldoende mee daar, fijn ook dat je wat kunt betekenen voor de meisjes daar. Heel veel succes met alle bezigheden, groeten van Kees en mij

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Somerset West

Zuid-Afrika

Zuid-Afrika

Recente Reisverslagen:

17 Juni 2017

Laatste blog

30 Mei 2017

Een ziekenhuis om ziek van te worden

17 Mei 2017

Goed nieuws!

03 Mei 2017

Stoere verhalen en een mini-vakantie

11 April 2017

Hambo lala!
Danielle

Actief sinds 12 Jan. 2017
Verslag gelezen: 346
Totaal aantal bezoekers 102563

Voorgaande reizen:

12 Januari 2017 - 31 December 2017

Zuid-Afrika

Landen bezocht: