Letterlijk en figuurlijk: een warm welkom! - Reisverslag uit Somerset West, Zuid-Afrika van Danielle Davelaar - WaarBenJij.nu Letterlijk en figuurlijk: een warm welkom! - Reisverslag uit Somerset West, Zuid-Afrika van Danielle Davelaar - WaarBenJij.nu

Letterlijk en figuurlijk: een warm welkom!

Door: Danielle Davelaar

Blijf op de hoogte en volg Danielle

21 Januari 2017 | Zuid-Afrika, Somerset West

De eerste dagen van mijn verblijf in Zuid-Afrika zijn voorbijgevlogen en ik bedacht me dat het tijd werd om iets van me te laten horen. Afgelopen woensdagavond ben ik in Kaapstad aangekomen. Zowel letterlijk als figuurlijk was er sprake van een warm welkom. Ook al was het al rond middernacht, het was nog ruim 20 graden. Ik zal de eerste weken bij een gastgezin verblijven omdat het vrijwilligershuis waar ik de rest van mijn tijd hier zal verblijven gerenoveerd wordt. Dit is absoluut geen ramp gezien het feit ik nu verblijf bij een ontzettende leuke familie die erg hun best doen om mij thuis te laten voelen. Het huis ligt aan de voet van een berg wat zorgt voor een bijzonder mooi uitzicht. De afgelopen dagen zijn voorbij gevlogen. In een korte tijd heb ik al zoveel gezien. Donderdag heb ik een rondleiding gekregen door het dorp en ben ik voorgesteld binnen de organisatie. De omgeving is hier zo mooi! Ik heb uitleg gekregen over waar je alleen op pad kan gaan en waar dat niet verstandig is. Aan het eind van de middag heb ik nog even een kleine wandeling gemaakt in de omgeving. Ik kijk mijn ogen uit hier!

Vrijdag heeft de volunteercoordinator mij meegenomen naar Kaapstad en mij daar alle highlights laten zien. Regelmatig hoor ik van mensen dat het echt een bijzonder mooie stad is maar eigenlijk lagen mijn verwachtingen niet zo hoog. Maar na vrijdag moet ik zeggen dat het echt prachtig is. Het ene moment ben je midden in de stad, het volgende moment loop je door de prachtige natuur rondom de Tafelberg. We zijn een heel stuk langs de kust gereden en we hebben veel plaatsjes in de omgeving bezocht.

s'Avonds zijn we naar een food market geweest. Ook hier wist ik niet wat me te wachten stond maar wat een leuke ervaring! Ik zit heel diep na te denken over hoe ik dit het beste kan omschrijven. Het is een sociale happening die eens in de twee weken plaats vindt, waar het hele dorp op af komt. Er is muziek, veel lichtjes, kraampjes met vooral eten en veel wijn. Er hing een bijzonder gemoedelijke sfeer, iedereen neemt hier gewoon alle tijd om te ontspannen en te genieten.
Wat wel opviel was dat zo'n 95% van de bezoekers blanke Afrikanen waren, en bijna alle medewerkers donker. Dit voelde toch wel wat vreemd moet ik zeggen. Ik heb hier met verschillende mensen over gesproken en iedereen lijkt het wel normaal te vinden. Wat mij ook is verteld, is dat de overheid alleen nog maar donkere mensen aanneemt om een meer gemengde samenleving te krijgen. Dit zorgt voor werkloosheid onder de blanken en ik twijfel of dit een goede manier is om meer gelijkheid te krijgen. De hogere functies gaan ook naar de donkere bevolking terwijl de huidige generatie nog maar nauwelijks opleiding heeft genoten, wat niet altijd goed werkt. Als buitenstaander ben ik geneigd om heel gauw te gaan denken in oplossingen maar ik denk dat ik er niet genoeg kennis van heb om er iets over te zeggen. Ik hoop hier meer over te weten te komen in de tijd dat ik hier ben. In ieder geval wel heel interessant hoe dat hier in zijn werk gaat.

Voor degenen die zich afvragen of ik hier ook nog wat nuttigs ga doen; dat is wel de bedoeling ja. A.s. maandag zal ik beginnen bij Choices. Dit is een Crisis Pregnancy Centre waar zwangere meisjes/vrouwen worden begeleidt. Hoe het werk dat ik ga doen er precies uit gaat zien zal de tijd gaan leren. Ik heb er in ieder geval erg veel zin in om te starten :)

Ik ga proberen jullie zo goed mogelijk op de hoogte te houden!

p.s. wat ook goed is om te vertellen is dat ze hier een piano hebben waar ik gebruik van mag maken (of was ik de enige die daarover inzat?)

  • 21 Januari 2017 - 09:21

    Christianne:

    Jaaa hou ons op de hoogte! Hartstikke leuk om te lezen :) ik verbaasde mij ook vaak over de verdeling qua huidskleur... in een restaurant was meestal de blanke de baas/eigenaar, bruin personeel bediende en Black People zaten in keuken. Tsjaa je went er snel aan... helaas ;)

  • 21 Januari 2017 - 10:26

    Lieke:

    Fijn dat je goed aan bent gekomen! Heel veel plezier daar!

  • 21 Januari 2017 - 15:01

    Marja:

    Hoi Daantje fijn om deze eerste positieve berichten te horen. Ga niet telkens op je verslagen reageren maar wel altijd lezen hoor. Dus hou ons maar goed op de hoogte. Hoop dat je een fijne tijd zult hebben. Zei gisteren al: wie moet er hier nu piano spelen? Ze vonden het lekker rustig...dus ga jij ze dan daar maar vermaken met je pianospel. Pas goed op jezelf hoor. Groetjes van ons allen

  • 21 Januari 2017 - 16:33

    José Pastor :

    He Danielle,
    Wat leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt!
    Heel veel plezier daar en geniet ervan.

    Groetjes
    Je nicht José pastor

  • 21 Januari 2017 - 21:38

    Willemijn:

    Hee daan! Super gaaf he. Toch gelukt het land binnen te komen ;)! Goed om te lezen dat je geniet. Ik zie je zo rond lopen. Groetjes vanuit Kenia! (Ik ga alweer bijna terug) Liefss

  • 22 Januari 2017 - 14:27

    Bea En Jan :

    Hoi Danielle
    Fijn dat je goed bent ontvangen,geniet van al het moois daar,
    Heel veel succes met je stage,je zult veel tegenkomen lijkt mij,
    leuk om te lezen wat je daar allemaal doet.
    groetjes jan en bea

  • 25 Januari 2017 - 15:53

    Jannie En Dick:

    Hallo Daniëlle
    Leuk om iets van je te lezen en fijn dat je het zo naar je zin hebt. We zijn benieuwd hoe het verder gaat en naar alle nieuwe dingen die je gaat doen.
    groeten
    Jannie en Dick

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Somerset West

Zuid-Afrika

Zuid-Afrika

Recente Reisverslagen:

17 Juni 2017

Laatste blog

30 Mei 2017

Een ziekenhuis om ziek van te worden

17 Mei 2017

Goed nieuws!

03 Mei 2017

Stoere verhalen en een mini-vakantie

11 April 2017

Hambo lala!
Danielle

Actief sinds 12 Jan. 2017
Verslag gelezen: 352
Totaal aantal bezoekers 102555

Voorgaande reizen:

12 Januari 2017 - 31 December 2017

Zuid-Afrika

Landen bezocht: